Strona główna » Historia » Ściana Reformacji w Żychlinie

Ściana Reformacji w Żychlinie

W 2021 roku Parafia Ewangelicko-Reformowana w Żychlinie koło Konina (założona w 1610 roku i jedyna parafia ewangelicko-reformowana działająca od czasów polskiej Reformacji do dziś) zorganizowała wykonanie „Ściany Reformacji”. Miejscowi ewangelicy pragnęli upamiętnić swoją historię, a co za tym idzie również historię Żychlina. Mural przedstawia wizerunki postaci zasłużonych dla Reformacji, miejscowości i regionu. Ściana Reformacji uwiecznia również Biblię brzeską oraz symbol ekumenizmu. Inspiracją dla artystów była rycina „Reformatorzy przy stole” oraz Pomnik Reformacji w Genewie. Mural jest 33 metry długi i blisko 7 metrów wysoki. Został wykonany na budynku usytuowanym naprzeciwko żychlińskiej szkoły podstawowej, po drugiej stronie ulicy od kościoła, obok Pałacu Bronikowskich.

Wizerunki: Jan Hus, Huldrych Zwingli, Marcin Luter, Jan Łaski, Jan Kalwin, Mikołaj Rej, Stanisław Lutomirski, Jan Amos Komenský, Fryderyk Chopin, Muza.

Jan Hus (1370-1415)

Czeski reformator, duchowny, prekursor protestantyzmu. W XV wieku zwalczał szkodliwy klerykalizm w Kościele i zabiegał o powrót do prostych zasad pierwotnego chrześcijaństwa. W czasie rządów trzech zwalczających się papieży, głosił, że wierni nie mają obowiązku wierzyć duchownym czy biskupom, jeśli ci nie mówią prawdy. Jego nauczanie spotkało się z potępieniem ze strony papiestwa. Został wezwany na Sobór w Konstancji. Choć gwarantowano mu nietykalność, to został podstępnie uwięziony, a następnie spalony na soborowym stosie. Głównym zarzutem było negowanie przez Husa boskiego pochodzenia władzy papieży. Zwolennicy Husa prześladowani w Czechach zaczęli przenikać do Rzeczypospolitej, gdzie połączyli się w końcu ze zwolennikami Reformacji, tworząc Kościół Ewangelicko-Reformowany w Polsce.

Huldrych Zwingli (1484-1531)

Szwajcarski reformator, duchowny, jeden z organizatorów zreformowanego Kościoła. W XVI wieku krytykował nadużycia Kościoła i podkreślał, że Biblia jest wiarygodniejszym autorytetem niż biskupi czy władza papieska. Sprzeciwiał się narzucaniu religijnych postów i tłumaczył publicznie, że złamanie przepisów postnych nie jest wystąpieniem przeciwko Bogu, ponieważ zasady kościelne nie muszą wcale być Bożymi przykazaniami. Zabiegał o zniesienie obowiązkowego celibatu, który prowadził jego zdaniem do demoralizacji księży. Walczył ze szkodliwym kultem świętych i relikwii. Postulował wprowadzenie języków narodowych do liturgii oraz przeznaczenie majątków zakonnych na pomoc biednym i rozwój szkolnictwa.

Marcin Luter (1483-1546)

Niemiecki reformator, mnich augustiański, ikona protestantyzmu. W XVI wieku wystąpił przeciwko komercjalizacji wiary i wzywał Kościół do odnowy. Ogłaszając swoje słynne 95 tez, podkreślał, że człowiek znajduje Boże przebaczenie i spokój ducha bez kupowania specjalnych odpustów od Kościoła. Jego postawa znalazła wielu zwolenników wśród wiernych. Krytyka dochodowego biznesu biskupów spotkała się jednak ze stanowczą reakcją hierarchów kościelnych i cesarza. W obliczu niebezpieczeństwa i nacisków ze strony władzy, aby odwołał swoje poglądy, podkreślał, że człowiek powinien pozostać zawsze wierny swojemu sumieniu. Luter został ekskomunikowany przez papieża, co dało początek Kościołom luterańskim. Wieki później z okazji 500-lecia urodzin Lutra papież Jan Paweł II uznał i docenił głęboką religijność reformatora.

Jan Łaski (1499-1560)

Polski reformator, duchowny, organizator zreformowanych Kościołów w Europie. W okresie Reformacji organizował w Anglii zbory dla migrantów i uchodźców, którzy uciekali przed prześladowaniami religijnymi do obcego kraju. Dążył do demokratyzacji Kościoła i zwiększenia wpływu świeckich na jego działalność (w tym na finanse). Zwalczał przy tym hierarchiczność Kościoła, która uniemożliwiała wprowadzanie reform. Łaski zabiegał u króla Zygmunta II Augusta o wprowadzenie reform życia religijnego i o pomoc w usamodzielnieniu polskiego Kościoła od Rzymu. Brał udział w pracach nad Biblią brzeską, czyli tłumaczeniem Pisma Świętego na język polski. Był jednym z organizatorów Kościoła reformowanego w Polsce.

Jan Kalwin (1509-1564)

Francuski reformator, prawnik, jeden z organizatorów zreformowanego Kościoła. Kontynuował wprowadzanie zapoczątkowanych przez swoich poprzedników reform we Francji i Szwajcarii. W swojej nauce głosił, że Bóg nie jest związany decyzją czy interpretacją nawet najwyższych hierarchów i autorytetów religijnych, a do szukania woli Bożej służy przede wszystkim Biblia. Wprowadzał zasadę wybieralności duchownych przez wiernych. Jego pisma były żywo czytane i dyskutowane przez polskich myślicieli. Kalwin prowadził liczną korespondencję z polskimi działaczami, których wspierał w procesie odnowy Kościoła i zwiększania poziomu edukacji zarówno duchownych, jak i świeckich.

Mikołaj Rej (1505-1569)

Polski humanista, ojciec polskiej literatury. Był jednym z pierwszych poetów piszących w języku polskim. Związał się z Reformacją i tłumaczył protestanckie pisma. Jednocześnie zabiegał o zjednoczenie polskich protestantów oraz bronił ich przed oskarżeniami i procesami. Sprzeciwiał się angażowaniu sądów w sprawy profanacji i obrazy religijnej. Uważał, że władza świecka nie ma kompetencji w sprawach religijnych. Jako autor trafił do pierwszego polskiego indeksu ksiąg zakazanych. Miał wpływ na organizację Kościoła reformowanego w Polsce.

Stanisław Lutomirski (1518-1575)

Polski reformator, proboszcz w Koninie. Studiował za granicą, co umożliwiło mu zapoznanie się z ruchem reformacyjnym. W roku 1542 powołany na proboszcza w Koninie (parafia św. Bartłomieja), gdzie od roku 1546 nauczał w duchu ewangelickim i prowadził nabożeństwa w języku polskim. Napisał w tym czasie jedną z pierwszych polskich konfesji protestanckich. Krytykował ludową pobożność, która, gdzie mogła stawiała kaplice i krzyże, a pełna była zabobonów i bezmyślności. Wzywał swoich kolegów i przełożonych do reformy, edukacji i odnowy moralnej Kościoła. W odpowiedzi został ekskomunikowany przez arcybiskupa gnieźnieńskiego, a w końcu usunięty z probostwa. Został zwierzchnikiem małopolskiego Kościoła reformowanego. Pod koniec życia zaangażował się w ruch Braci Polskich, którego ważnym postulatem społecznym była sprawiedliwość. Bracia Polscy zwalczali pańszczyznę, karę śmierci oraz podkreślali równość kobiet i mężczyzn.

Jan Amos Komenský (1592-1670)

Czeski reformator, duchowny, wybitny pedagog i ojciec nowożytnej literatury. Duchowny prześladowanej Jednoty Braci Czeskich został zmuszony opuścić swój kraj i odnalazł schronienie u szlachty polskiej. Był nauczycielem w gimnazjum w Lesznie, gdzie również wydawał swoje najważniejsze dzieła pedagogiczne i filozoficzne. Został zwierzchnikiem wielkopolskiego Kościoła reformowanego. Wierzył w naprawę ludzkości poprzez rzetelną edukację. Krytykował też pamięciowe nauczanie przeładowane treściami, które nie mają zastosowania w dorosłym życiu. Postulował kształcenie powszechne (dostępne także dla dziewcząt).

Fryderyk Chopin (1810-1849)

Polski pianista, uznawany za najwybitniejszego kompozytora romantyzmu. Był jednym z najsłynniejszych pianistów swoich czasów, często nazywany poetą fortepianu. 19-letni artysta w dniach 2-4 września 1829 roku przebywał w Żychlinie, gdzie świętował i bawił się w Pałacu Bronikowskich na weselu ewangelików reformowanych Melanii Bronikowskiej, córki ówczesnego właściciela Żychlina, z Wiktorem Kurnatowskim. W Żychlinie znajduje się pierwszy pomnik przedstawiający nastoletniego Chopina.

Muza

Symbol kobiet zasłużonych dla żychlińskiej parafii i wielkopolskiego protestantyzmu. Muza to Katarzyna Ostrorożanka, która rozpowszechniała pisma Reformacji i w 1551 roku jako pierwsza z kobiet samodzielnie przeszła na ewangelicyzm. Muzą jest również jej bratowa Barbara Ostrorogowa, która w zamku w Ostrorogu bez zgody swojego męża, organizowała nabożeństwa protestanckie. Muza to też Katarzyna Żychlińska (z domu Cerekwicka), która w 1610 roku zabiegała o pastora do nowo powstałej parafii ewangelickiej w Żychlinie. To również protestantka Melania Kurnatowska (z domu Bronikowska), której wesele było okazją do goszczenia w Żychlinie Fryderyka Chopina. To także ewangeliczka Anna Memorata (Virgo Polona), wykształcona poetka z Leszna, która tworzyła wiersze okolicznościowe i panegiryki, co w XVII wieku było wśród kobiet rzadkością. Muza jest również symbolem wszystkich zapomnianych kobiet, które zasłużyły się dla polskiego protestantyzmu i regionu.

Biblia brzeska (1563)

Zwana też Biblią pińczowską czy Biblią Radziwiłłowską – przekład całości Pisma Świętego na język polski, przetłumaczony przez polskich ewangelików w Pińczowie i wydany w roku 1563 w Brześciu Litewskim. Jest pierwszym polskim przekładem całej Biblii w którym korzystano z języków oryginalnych. Biblia brzeska znalazła się na pierwszym polskim spisie ksiąg zakazanych oraz była niszczona i palona przez gorliwych katolików. W 2013 roku, po ok. 70 latach nieobecności, powrócił do Żychlina egzemplarz Biblii, który był własnością parafii prawdopodobnie od czasów jej powstania.

Ekumenizm

Symbol ekumenizmu – mural Reformacji w Żychlinie

Zaangażowanie chrześcijan różnych wyznań na rzecz zacieśniania więzi pomiędzy Kościołami i promowania jedności chrześcijańskiej. Ruch ekumeniczny dąży do pojednania różnorodnych wyznań. Głównym narzędziem ekumenizmu jest dialog i wspólna modlitwa.

Mural Ściany Reformacji w Żychlinie